studio-ketonge
soundart / videosoundart
Master of Fine Arts in SoundSculpture
ketonge ist ein vertreter der low-budget, trash- und improvisationselektronik sowie der klangbildhauerei. Er wurde als manfred ruecker 1974 in muenchen geboren und nach dem frühen verlust der eltern wuchs er im wechsel bei verwandten und in heimen auf. 1990 ging er nach koeln und baute sich sein erstes kleines studio aus „sperrmuellelektronik“ zusammen. Es entstanden erste klangexperimente für tonband-/videoband, cassette klavier, guitarre und stimme. 1995 nach dem abitur studierte er kunst, musik, und psychologie in koeln, duesseldorf, siegen und amsterdam u.a. als meisterschueler von georg herold, oswald wiener, johannes fritsch, clarence barlow, paulo alvares und nicht zuletzt david larcher bis 2007. während und nach den studien tätigkeit als freier komponist, klangkuenstler, medienkuenstler, filmmusikkomponist usw.
der musiker /musikwissenschaftler florian dietz schrieb ueber ihn:“Ketonge kreiert durch die Methode der Schichtung von Klängen in seinen Kompositionen komplexe Klangbilder. Er versucht die Prinzipien des elektronischen komponierens auch auf den Bereich der Bildenden Kunst anzuwenden – fernab irgendwelcher theoretischen Modelle ist seine Arbeitsweise aber oft intuitiv und seine Arbeiten voller autobiographischer Bezüge. Seine Klang- und Bildarchiv seiner Kompositionen und Studien umfasst seit Anfang der 1990er Jahre mehrere tausend Datenträger (analog und digital) mit entsprechend umfangreichen Werkverzeichnis.“
“electronic muzik“ by composer, sculptor & videoartist ketonge is a selection of material he composed in the period 2003-2010. ketonge influenced by the early karlheinz stockhausen, aleatoric music & american poetry, his music generates an strong impression of objects and spaces. by using different soundlayers, noises & instruments, he creates soundscape, far away from beeing academic and full of biographic ties. besides pure electronic compositions, the cd contains recordings with florian dietz (drums), oxana omelchuk (vocal) & constantin herzog (bass), based on improvisation & live electronic.
bekannt wurde der klangkünstler mit seinen manipulierten elektronikskulpturen – zum beispiel die geigenkonzertmaschine oder seine pappkartonelectroskulpturen, für die er auch die musik schrieb und nicht zuletzt auch einem breiteren publikum mit seinen „bunten“ geschichteten videos für seine musik, die er mit hilfe gängiger computer der 1980er jahre (atari-st, amiga, commodore 64…)mit einfach programmierten und wiederum geschichteten zufallsgeneratoren für sound und grafik (8 bit sounds / modulationscolor) komponierte.
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ketonge is a representative of the low-budget, trash and improvisation and electronic sound sculpture. He was born in Munich in 1974 as Manfred Ruecker and after the early loss of parents, he grew up in exchange for allied and in homes. In 1990, he went to Cologne and to built his first small studio of „sperrmuellelektronik“ together. It entanden first sound experiments for tape tape, cassette piano, guitare and agree. In 1995 after graduating from high school he studied art, music, and psychology in Cologne, Düsseldorf, Siegen and Amsterdam, among others as meisterschueler by Georg Herold, Oswald Wiener, Johannes Fritsch, Clarence Barlow and not least David Larcher until 2007. during and after the studies working as a freelance composer, klangkuenstler, medienkuenster, film music composer, etc.
the musician / musicologist Florian Dietz wrote about him: „Ketonge created by the method of layering of sounds in his compositions complex sound patterns. He tried to apply the principles of electronic composing to the field of the visual arts – far any theoretical models is his way of working but often intuitively and his work full of autobiographical references. His sound and image archive of his compositions and covers studies since the early 1990s, thousands of media (analog and digital) with correspondingly extensive catalog raisonné.“
was known the sound artist with his manipulated electronic sculptures – for example, the violin concerto machine or its cardboard electro sculptures, for which he also wrote the music and not least also to a wider audience with his „colorful“ layered videos for his music, which he with the aid of conventional computer 1980 years (Atari St, Amiga, Commodore 64 …) with simple programmed and turn stratified random for sound and graphics (8 bits sounds / modulation color) composed.
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